Založ si blog

Lipšicove klamstvá o financovaní – Časť 1.

V poslednom čase sa s informáciami o financovaní Lipšica „roztrhlo vrece“. Dva veľmi zaujímavé články napísal na svojom blogu Martin Masaryk, „Aká hlava zarába na Lipšicovu stranu?“ (dva diely). Diskusiu o danom probléme vyvolal bloger Tomáš Janoušek svojím článkom „Aký kmotor financuje Lipšicovu stranu?“. O tejto téme nakrútila zaujímavú reportáž aj televízia TA3.

 

TASR_LIP

Zdroj: TASR

 

Myslím si, že najlepšie by bolo „začať od začiatku“. Teda od okamihu, keď Lipšic ohlásil svoj odchod z KDH (máj 2012) a začiatok snívania svojho sna o lepšom Slovensku. Lipšic svoje hnutie pomenoval „Sen pre Slovensko“. Za účelom zastrešenia aktivít hnutia bolo 13. júna 2012 zaregistrované občianske združenie „Sen pre Slovensko“, ktorého štatutárom sa stal dnešný podpredseda politického subjektu NOVA – Gábor Grendel ( a je ním doteraz).

 

t3_0a000002-90bc-4eed

Zdroj: TA3

 

Koho by sme sa mali pýtať na výšku nákladov občianskeho združenia za obdobie 13.jún 2012 – 25.október 2012 (okamih registrácie politickej strany NOVA)? Správne, predsa toho, kto ohlásil vznik svojho hnutia / iniciatívy (Daniela Lipšica) a štatutára občianskeho združenia „Sen pre Slovensko“ (Gábora Grendela). A novinári sa ich neraz aj pýtali. Tu sú odpovede:

 

6.november 2012, SME, Daniel Lipšic:

„Lipšic v utorok povedal, že od leta na stranu minul zhruba desaťtisíc eur. Peniaze podľa neho poskytli ľudia z prípravného výboru Novej väčšiny. Kto akou sumou prispel, známe nie je. Začiatkom septembra Lipšic vyhlásil, že bude všetky dary priznávať. Ak niekto nebude chcieť dar zverejniť, strana peniaze nezoberie, vravel. Včera reagoval, že zoznam podporovateľov na internet nedali, pretože „to ešte nebol dar Novej väčšine, bol to príspevok občianskemu združeniu Sen pre Slovensko“.

18.november 2012, SME, Gábor Grendel:

„Grendel na otázku „Koľko z desaťtisíc eur na rozbeh Novej väčšiny ste dali vy?“ odpovedal nasledovne: „Ja, Daniel Lipšic a Marcel Klimek sme dali po štyritisíc a Jana Žitňanská dala dvetisíc eur. To sú naše doterajšie výdavky“.

17. október 2013, TA3, Daniel Lipšic:

V rámci reportáže TA3 Lipšic konštatoval, že nevidí žiadny problém v tom, či minuli 14 000 EUR alebo 16 000 EUR. Čiže sám protirečil svojmu vyjadreniu z novembra 2012, keď tvrdil, že minuli 10 000 EUR.

 

OK, vyjdime Lipšicovi v ústrety a zoberme do úvahy vyššiu sumu. Ale myslím si, že tomu, kto sa v budúcnosti vidí na premiérskom poste, by sa toto stávať nemalo, že sa pomýli až o 60 %. Takto sa len pousmejeme, ale keby sa takto pomýlil v prípade štátneho rozpočtu, tak by sme sa nesmiali nikto. Takže berieme do úvahy sumu 16 000 EUR, ktorú prezentoval pravdovravný Daniel Lipšic. Pritom konštatujem, že táto suma nemá nič spoločné so sumami uvedenými na www.nova.sk (každá jedna zmluva bola podpísaná až po vzniku strany NOVA, t.j. po 25. októbri 2012).

 

Celú oblasť financovania občianskeho združenia „Sen pre Slovensko“ rozdelím na niekoľko častí:

 

1. Výroba „corporate identity“ pre hnutie (a politickú stranu), reklamné predmety, out door akcia ohlásenia začiatku zbierania podpisov pre vznik novej politickej strany, samotná podpisová akcia, personálne náklady, výroba newsletter, vybavenie centrály, výroba internetových stránok, predplatné médií a monitorovacích agentúr.

2. Výjazdy do regiónov (podotýkam, že nielen grilovačky).

3. Spolupráca s agentúrami špecializujúcimi sa na prieskum verejnej mienky.

 

V tomto článku sa budeme zaoberať bodom 1 –  výroba „corporate identity“ pre hnutie (a politickú stranu), reklamné predmety, out door akcia ohlásenia začiatku zbierania podpisov pre vznik novej politickej strany, samotná podpisová akcia, personálne náklady, výroba newsletter, vybavenie centrály, výroba internetových stránok, predplatné médií a monitorovacích agentúr.

 

Pritom, ak nie je uvedené inak, všetky ceny na výrobu reklamných predmetov sú kalkulované pri najnižšom počte 1000 ks. Príprava spustenia novej strany prebiehala najintenzívnejšie cca 2 mesiace. Z toho som vychádzal pri kalkulácii nákladov na niektoré činnosti, ako sú zbieranie podpisov či koordinačná činnosť krajských predstaviteľov vznikajúcej strany. Pri výpočte odhadu nákladov som vychádzal z čo najnižších cien a kalkuloval som s ekonomicky výhodným objemom vyrobených reklamných predmetov. Po zohľadnení všetkých týchto faktorov možno konštatovať, že náklady spojené s prípravou vzniku strany sa v rámci bodu 1 pohybovali okolo 40.000 EUR. Každý si môže na základe nižšie uvedeného urobiť vlastný prepočet. Poďme na konkrétne položky:

 

  • Náklady na vystúpenie Lipšica 2. septembra 2012, keď ohlásil začiatok zberu podpisov potrebných pre registráciu politickej strany. Realizovala spoločnosť CATERING s.r.o.. Odhadovaná cena: 7 000 – 10 000 EUR.
  • Zber podpisov pre registráciu politickej strany. Do každého kraja boli dodané prenajaté podpisové stolíky (BA – 6 ks, BB – 6 ks, ZA – 6 ks, PO – 6 ks, TN – 2 ks, NR – 6 ks, TT – 2 ks, KE – 5 ks). Prenájom stolíka predstavuje cca. 20 EUR / ks / mesiac. Pritom ku každému stolíku boli dodané reklamné a propagačné predmety ako napr.:  jeden červený batoh s nápisom „Nová väčšina“ (7 EUR/ks), A4 letáky s programovými tézami (200 EUR/10 000 ks), podpisové hárky, 2 ks tzv. rollupov   s vyobrazením Lipšica a Žitňanskej v životnej veľkosti (65 – 80 EUR/ks), brandované tričká (3,50 EUR/ks) a šiltovky (3 EUR/ks), brandované perá (0,30 EUR/ks), kľúčenky (1 EUR/ks) a cukríky (11 EUR/1 kg), skladačka formátu A7 s programovými a marketingovými tézami (0,033 EUR/ks, pri 6 000 ks na lacnom papieri). Taktiež občianske združenie preplácalo cestovné a telefónne náklady svojim predstaviteľom v krajoch. Hradilo aj základné občerstvenie zberačom podpisov. Náklady na miestnych predstaviteľov – 100 EUR/osoba/mesiac. Zberači podpisov inkasovali 45 – 60 EUR/osoba/deň (vrátane základného občerstvenia). Niečo musel stáť aj prenájom miesta pre podpisové stolíky (individuálne).
  • Spolupráca s agentúrou Effectivity, s.r.o. . Ide o kľúčového spolupracovníka občianskeho združenia počas vyššie uvedeného obdobia. Agentúra zabezpečovala napr. prenájom verejného priestoru počas zbierania podpisov, vypracovanie loga pre NOVA, inštaláciu Press Room, vypracovanie a výrobu skladačiek, letákov, bilbordov. Tu je to veľmi problematické vyčísliť, len corporate identity (logo, logo manuál, základný dizajn manuál) muselo stáť najmenej 3000 €, Press Room ďalších najmenej 5 000 EUR. Tejto agentúre sa viac povenujeme v Časti 2.
  •  Výroba Newsletter „Sen pre Slovensko“. Túto časť práce zabezpečoval Ľudovít Tóth v spolupráci s externými agentúrami (vychádzal každý týždeň). Výroba a rozoslanie (ide o najdrahšiu časť) predstavuje položku cca. 200 EUR/jeden newsletter.
  •  Vybavenie centrály na Radvanskej ulici. Realizoval sa nákup klimatizácie, počítačov, nábytku.
  • Personálne náklady. Preplácali sa cestovné náklady a telefóny regionálnym koordinátorom počas výjazdov vedenia do regiónov. Veľmi zahmlene bolo financované vedenie občianskeho združenia, z čoho napríklad žil Grendel, keď fakturoval Národnej rade (ako asistent poslanca Daniela Lipšica) len 270 EUR mesačne? Pritom venoval, podľa vlastného tvrdenia, občianskemu združeniu sumu 4 000 EUR. Tesne predtým sa rozviedol. Toto všetko predsa niečo stálo. A aj stojí, veď alimenty platiť musí… . Nehovoriac o jeho golfových zábavkách, lízovanom automobile a bývaní (bud si po rozvode niečo kupoval alebo prenajal).
  • Správny poplatok za registráciu občianskeho združenia – 66 EUR.
  • Spolupráca so spoločnosťou Volis. Firma vyrobila portál ako pre Lipšica, tak aj neskôr pre stranu NOVA. Položka za vývoj jedného portálu predstavuje min. 3 000 EUR.
  • Predplatné médií a platby za služby monitorovacích agentúr a prístup do ich databáz. Predplatné za Hospodárske noviny od 1.8.2012 do 31.12.2012 bolo zaplatené vo výške 78 EUR. Za služby TASR občianske združenie zaplatilo 126 EUR (august 2012 – október 2012). Za služby SITA – 1 152 EUR (3 mesiace). K agentúre SITA sa vrátim v Časti 2.

To by bolo všetko, čo sa týka bodu 1. Myslím, že len tu sme niekoľkonásobne preskočili sumu deklarovanú Lipšicom v reportáži TA3. Len my to nemôžeme brať +/- 60 % ako on. I keď LIPŠIC V TOM PROBLÉM NEVIDÍ”. A všetci, vrátane médií ako aj kohokoľvek iného by mali sklapnúť, lebo “Lipšic povedal”. A kto sa opýta druhý krát, je už u Lipšica “triedny nepriateľ”. Prečo Lipšic klame? Koho kryje?

 

TO BE CONTINUED

 

 

 

 

 

 

 

 

Pobavme sa na reakciách Lipšica a jeho strany

07.07.2015

Začiatkom júna tohto roka si položil týždenník PLUS 7 dní otázku či „Budú Matoviča zaujímať Lipšicovi igelitkoví darcovia?“. Bol z toho celkom zaujímavý článok, mnohé veci z toho viac »

Ako sa robí z blogera “zločinec”

03.02.2015

Tento článok bude o pokuse o moju diskreditáciu. Predpokladám však, že sa táto téma môže týkať viacerých „nepohodlných“ blogerov. Berte to, čitatelia, ako výstrahu, pokiaľ sa rozhodnete viac »

Má “Posledný križiak” morálne právo moralizovať? Časť 1

21.01.2015

V tomto článku popíšem časť podnikateľskej praxe Milana Krajniaka („Posledný križiak“), bývalého popredného člena strany NOVA a "pravej ruky" Daniela Lipšica. Všetky fakty sú pomerne viac »

Jeep Cherokee - 2014

USA zažalujú Fiat Chrysler pre emisie dízlov

23.05.2017 22:41

Americké ministerstvo spravodlivosti chce podať civilnú žalobu na Fiat Chrysler Automobiles pre nadmerné emisie naftových vozidiel.

manchester

Manchester smúti, ľudia sa schádzajú na pietnom zhromaždení

23.05.2017 20:14

Ľudia prišli s kvetmi a niektorí priniesli narýchlo vytlačené heslá so srdcom a nápisom: "Milujem MCR (Manchester)".

MANCHESTER

Slovenka z Manchestru bola v aréne deň pred útokom

23.05.2017 20:00

Dcéra Martiny Carr (za slobodna Balážovej), Slovenky žijúcej v Manchestri, sa deň pred teroristickým útokom v aréne opýtala: "A čo keď sa niečo stane, také ako v Paríži?"

SÚDNA RADA: Voľba zástupcov

Exkluzívne: Toto sú noví členovia Súdnej rady

23.05.2017 19:00, aktualizované: 21:45

Voľby do Súdnej rady určia na ďalšie roky smerovanie súdnictva. Toto je osem nových členov 18-miestnej rady.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 37
Celková čítanosť: 263254x
Priemerná čítanosť článkov: 7115x

Autor blogu

Kategórie